Bidang: Membanding dan menyukat isipadu cecair.
Objektif Pembelajaran: Di akhir pengajaran pelajar dapat membanding dan menyukat isipadu cecair dengan tepat.
Aktiviti Pembelajaran: Di akhir pembelajaran pelajar dapat membanding dan menyukat isipadu cecair dengan menggunakan non standard units.
Impak:
- Pelajar akan dibahagikan kepada kumpulan kecil di mana setiap kumpulan terdiri daripada 3 hingga 4 orang ahli
- Pelajar akan memberikan tumpuan kepada penerangan yang diberikan oleh guru. (Penerangan dibuat secara kelas)
- Pelajar akan melihat cara menyukat isipadu cecair dengan betul
- Pelajar dikehendaki berada di dalam kumpulan masing-masing
- Setiap kumpulan dikehendaki mengeluarkan bahan-bahan yang telah disenaraikan oleh guru untuk membuat ujikaji. (Jag, botol air mineral besar, gelas polistrin)
- Jaq dan boto; mineral akan diisi dengan air berwarna supaya pelajar akan dapat melihat dengan lebih jelas lagi.
- Pelajar dikehendaki menuang air di dalam jag ke dalam gelas polistrin sehingga habis.Keputusan ujikaji akan ditulis di dalam borang jawapan yang disediakan.
- Ulang aktiviti 7 dengan menggunakan air di dalam botol mineral.
- Peruntukan masa antara diberikan antara 5 hingga 7 minit bagi setiap kumpulan.
- Guru akan membuat pemantauan dari semasa ke semasa ketika ujikaji berjalan bagi memastikan aktiviti pembelajara berjalan dengan lancar.
- Wakil daripada setiap kumpulan akan kehadapan kelas bagi membentangkan hasil dapatan daripada ujikaji yang telah mereka jalankan.
- Bagi mengukuhkan lagi pengetahuan pelajar kumpulan mereka dikecilkan kepada 2 orang setiap kumpulan.
- Setiap kumpulan disediakan dengan 1baldi besar yang mengandungi air dan 2 biji besen yang berlainan saiz iaitu besen A dan besen B.
14. Gunakan gelas polistrin tadi untuk memasukkan air dari dalam baldi ke dalam besen A sambil
mengira jumlah gelas air yang dimasukkan.
15. Ulang aktiviti 12 bagi besen B pula.
16. Isikan hasil dapatan daripada aktiviti yang dijalankan ke dalam borang yang disediakan bagi setiap
pelajar.
- Murid dikehendaki menampal borang tersebut ke dalam buku latihan masing-masing.
0 comments:
Post a Comment